Text-tv

Jag anser mig själv vara ett stort fan av Text-tv. Det första jag gör när jag sätter på tv:n är att läsa huvudrubrikerna. Efter många år av den här vanan har jag i mitt huvud katagoriserat de olika kanalernas text-tv efter hur seriösa de är och hur snabba de är med att skriva nyheterna. 

 Min rankning (bland de största kanalerna) ser ut såhär:

Plats

1. SVT:s text-tv. Motivering: Mest seriösa och intressanta nyheter som anländer snabbt. Dessutom flest huvudrubriker.

2. TV4:s text-tv. Motivering: Seriösa och intressanta nyheter, anländer nästan lika snabbt som SVT:s men oftast inte lika många huvudnyheter. 

3. Kanal 5:s text-tv. Motivering: Oftast en eller två seriösa nyheter som visar sig bestå av något helt annat än vad huvudrubriken syftat på. De restrerande nyheterna består av något i stil med "Superstjärna anhållen för vandalisering". Då Kanal 5:s nyheter faktiskt är aftonbladets kan man inte förvänta sig mer än så.

4. 3:ans text-tv. Motivering: Ett fåtal "nyheter" i varierande seriositet. Nyheterna är inte sällan 3 veckor gamla.

Varför skriver jag om det här undrar ni nu. Det fnns en anledning till det. Igår när jag satt på tvn klickar jag mig in på TV4:s text-tv. Tv4 är, som ni vet vid det här laget, en högt rankad sådan. Jag ser nyheter "Tumult under Vilks-musikal", knappar in siffrorna och börjar läsa. I artikeln står det ".... då en kvinna ställer sig upp bland hundratals i publiken och viftar hotfullt med en nyckelknippa". Jag upprepar: VIFTAR. HOTFULLT. med en NYCKELKNIPPA. Kan det kallas för "tumult"?!

Hade det inte varit för Kanal 5:s och aftonbladets samarbete hade TV4 droppat en rankning.


Rana      

Kommentarer
Postat av: Zuzan

Hahaha, jag vill gärna påstå att detta är ditt absolut bästa verk!

2008-11-30 @ 13:14:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0