Magnus Betnér

Var ska jag börja?

Igår, vid halv 8 tiden, gick jag och Julia ner till Folkets Hus för att se Magnus Betnér uppträda. Jag hade blivit varnad innan. Zuzan hade ringt och rapporterat om stämningen och om folket som befann sig på platsen. 

Det första vi möts av när vi anländer är en blandning mellan svensk "hip hop" och orientalisk musik. Endast det förklarar en hel del. Vi går in i salen och intalar oss själva att det kanske är helt ok ändå, men det vi anländer till är Disco-stenpiren-göteborgskalaset-2004 BIG TIME. I allafall. Jag och Julia ser Zuzan och hennes syster och sätter oss ner. Det är ju inte för stämningen eller folket vi kommit hit. Det är ju faktiskt för Magnus skull.

Efter en tid kommer Magnus Betnér upp på scenen. Han säger några ord och presenterar en norsk komiker vid namn Dag Sørås. Denne Dag skall öppna för Magnus. Problemet var bara att ca 87 % av människorna på plats förstod inte vad han sa.
Av dessa var det ca 70% som pratade ovanligt högt och som inte skrattade en enda gång.
Detta ledde till mycket sympati-skratt från min sida. En stor del av publiken var riktigt respektlös och det var tidvis riktigt pinsamt att befinna sig bland dem. Anyways. Denne Dag är ju varken blind eller döv så han avslutar och säger något i stil med "det här gick ju inte så bra, här kommer Magnus Betnér". Publiken jublar. 

Alla som sett Magnus uppträda någon gång vet att hans komik till stor del går ut på att provocera. För att sammanfatta hans performance så skämtade han i princip om kristendomen, islam och judendomen. Publiken blir inte för entusiastisk när materialet börjar handla om gud och jag kan ju meddela att vissa inte höll tillbaka, och protesterade högljutt. Så Jävla Irriterande. Om du inte tycker om det han säger, lämna rummet. Om du tycker att han är respektlös- GÅ. Jag tycker personligen att det är mer respektlöst att störa någon som har blivit inbjuden till ett evenemang för att roa folk. Inte minst mot Magnus men även mot resten av publiken som faktiskt ville höra vad han hade att säga.

Mycket av det som skedde var en blandning mellan en kulturkrock och en kraftig katastrof. Magnus var, enligt min åsikt, riktigt duktig (lite draaagen också haha). Men det roligaste av allt måste nog ha varit när en av konfrenciererna, en tjej i 17-års åldern, går upp på scenen efter Magnus Betnérs uppträdande och säger: "Asssssåååååå bara så ni vet så skämtar han baraaa. Så liksom ta inte åt er det är bara på skooj" med en liten liten glimt av oro i blicken.         


Rana   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0