Halal-tv

Även om jag innerst inne känner att jag gör mig själv och många andra en stor otjänst nu så måste jag få vädra mina tankar kring Svt:s satsning Halal-tv. Mycket kritik har riktats mot detta program men jag måste tyvärr påstå att kritiken har varit av fel slag.

Jag tycker att det är kul att SVT har vågat sig på en sådan här satsning men det är synd att man inte har ansträngt sig mer för att skapa ett program som faktiskt har något som kallas kvalité. Jättekul att man väljer att visa "annorlunda" svenskar men bara för att man visar tre beslöjade kvinnor i tv så betyder det inte att det blir bra tv.

För det första så hade det inte skadat att visa tre OLIKA sorters muslimska kvinnor istället för tre exakt likadana. Det finns t ex muslimska kvinnor som inte bär slöja. Jag är även helt övertygad om att det finns minst tre muslimska kvinnor i Sverige som kan sätta ihop en mening som inte innerfattar "asså", "typ", "liksom", "typ"

Ungefär så här lät det när de skulle diskutera samhällsklasser (notera att jag inte citetrar):

Tjej 1: Asså jag tycker typ att det är typ bra att vissa är fattiga och vissa är rika, för liksom typ bara för att du är typ fattig så betyder det inte att jag liksom inte ska få vara rik typ.

Tjej 2: Jo men asså typ i Egypten så finns det fattiga människor!

Vaaaaaaaaaaaaaaaaah???!!! Snääällla gör inte så här mot oss SVT! Jag lovar att  ni inte gör någon en tjänst genom att vissa dessa tre (minst sagt) puckade tjejer. Om jag blundar kan jag nästan svära på att det är Blondinbella som snackar ibland. Det är inte bara hur de pratar som är sorligt utan även vad de säger. Jag vägrar tro att ni inte kunde hitta bättre programledare än dessa! Skärpning!

Zuzan


Kommentarer
Postat av: Rana

Så sant.

2008-11-18 @ 16:47:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0